U svetu metamorfoza - razgovor sa Milošem Crnjanskim, Uroš Babić

U svetu metamorfoza - razgovor sa Milošem Crnjanskim, Uroš Babić





U SVETU METAMORFOZA – RAZGOVOR SA MILOŠEM CRNJANSKIM

1.  HIBERBOREJA
Leta Gospodnjeg 1937. godine, prošavši kroz neke uske prolaze između santi leda, zaplovio sam brodom po otvorenom moru ka predivnim toplim krajevima bujne vegetacije i jarko crvenog Sunca, sve do Špicbergena smeštenog u vodama Arktika, dokle brod može da ide. Špicbergen je najveće ostrvo u istoimenom arhipelagu površine od oko 38.000 kvadratnih kilometara i pripada norveškoj oblasti Svalbard. Tokom dugih polarnih dana, Sunce gotovo da uopše ne zalazi, a temperatura vazduha se kreće od 10 do 15 stepeni celzijusa. Ostrvo gde je smrt zabranjena!
Posle prelaska 90. Paralele, iza polarnih predela, došao sam do severa Zemaljske kugle – iza severnog vetra, gde Sunce večno sija! Oštri vrhovi špicbergerških brda pojavljuju se iz magle i mora kao fantastična slika nekog nadzemaljskog sveta, a veličanstvena priroda čitavom predelu daje neku boju priviđenja. Pogled s morske pučine na vrhove glečera je snažan vizuelni doživljaj, a ništa manje uzbudljiv nije i pogled sa najviše palube broda na prostrane tundre i zelene brežuljke, netaknute prirodne lepote, bogatog životinjskog i biljnog sveta. Sa strme obale ostrva u Arktički okean obrušavaju se moćni vodopadi. Na liticama Špicbergena gnezde se neke od najugroženijih vrsta morskih ptica kao što su morski papagaji, tropski galeb ili arktička čigra, dok na samom ostrvu lako možete naleteti na polarnu lisicu, svalbarskog soba i polarnog medveda.
Na terasi broda, na putu ka Špicbergenu, ugledah jednog gospodina u sivom otmenom kaputu. Nizak ali sportski građen čovek, sa crnim šeširom.
Kakva slučajnost i iznenađenje! Pa to je gospodin Miloš Crnjanski! Umetnik izuzetne energije, elegičan, senzualan, melodičan, maestro književnog evropskog pera! Velika, lepa, graciozna i daleka čežnja! 
Sedeo je sam za stolom u brodskom restoranu na putu za Špicbergen gledajući zamišljeno u daljini, gde je pisao svoj lični dnevnik ljubavi, strasti i veza. Voleo je da seli svoj stih od banatskih prezrelih trešanja do snežnih vrhova Urala.
„Cher Maître!” – oslovih ga na francuskom jeziku!
Na moje oslovljavanje nije ništa odgovorio. Ostao je nepomičan i zagledan u daljini. Hiperborejsko Sunce je obasjavalo njegovo lice.
Skupih hrabrost i obratih mu se ponovo: „ Da li ste to Vi, gospodine Crnjanski?”
„ Yes, sir“, glavom, odgovori Crnjanski. „Ko ste Vi, mladi čoveče? Šta želite od mene?!“
Gospodine Crnjanski, dozvolite da Vam se predstavim… ja sam mladi putopisac i fotograf u službi umetnosti i želeo bih da napišem kratku priču o severnoj zemlji Hiperboreji i fotografišem ove divne predele i netaknutu prirodu! Čitao sam o Hiperborejcima…oni su vrlo srećan i bogat narod, neka čudnovata, ali ljudska bića, koja žive u nekoj vanrednoj zemlji, iza arktičkog leda, u čijoj službi stoji i Apolon. Legenda kaže da je Apolon svake jeseni dolazio zlatnim kočijama, nošen svojim labudovima, da u Hiperboreji, rajskoj zemlji večnog proleća, provede zimu posle koje bi se vraćao u Delfe ili na Olimp. Stoga je Apolon bio i vrhovni bog Hiperborejaca, mitskog naroda, čiji su žitelji živeli vekom dužim od hiljadu godina, posvećeni duhovnom uzdizanju, bez ratova, patnji i bolesti. Mitska Šambala je po mišljenju mnogih upravo drevna Apolonova Hiperboreja, koju su i mnogi duhovni tragaoci i znatiželjnici, svojim opasnim ekspedicijama uporno pokušavali da pronađu. Pod večnim Suncem! U večnoj radosti! U večnoj sreći!



Od silnog uzbuđenja, zaboravih da izgovorim svoje ime i prezime i odakle dolazim...Pokušao sam da izgovorim, međutim, Crnjanski me iznenada prekide sledećim rečima:
„Kratku priču, velite?!”, začuđeno me  i pogledao , podrugljivim i nepobedivim osmehom.
 „Sedite do mene, izvolite se poslužiti, mladi gospodine. Vreme je ručku znate, ali ja nisam niti gladan, niti žedan. Ovde, iza severnog vetra, gde Sunce večno sija svaki trenutak ima novu boju. I te boje umiriće moje oči, a ja sam miran kad mi se smire oči.”
„Da, zaista divni predeli, gospodine Crnjanski” – odgovorio sam, „izuzetna mi je čast ukazana što sedim danas ovde pored Vas i uživam u ovoj prirodi i divnim pejzažima.”
„Ne žurite, mladi čoveče, polako! – reče Crnjanski „mladi pripovedač želi da ispriča priču što pre, dok je još zelena. I tu greši i kvari joj ukus! Zato mladi gospodine, učinite ono što Vam najmanje leži - savladajte svoju mladost da se plod ne otkine pre nego što sazri, nego da se pusti da prezri pre no što se uzabere i ponudi za jelo. Tako će Vaša mladost, s jedne strane, i prezrelost ploda, s druge, kiselo i slatko, dovesti u ravnotežu sokove i dati savršen ukus“.
Tu primeti da ga pažljivo slušam. Okrenu se prema meni i reče:
"Negde mora biti lakšeg života, vedrine događaja, što se slivaju kao čisti i hladni, prijatni, penušavi slapovi. Odseliti se treba zato, otići nekuda, smiriti se negde, na nečem čistom, bistrom, glatkom kao što je površina dubokih gorskih jezera. Živeti po svojoj volji, bez ove strašne zbrke, idući za svojim životom, za koji se beše rodio. "
 „Sad, kada se ne nadam više da ću hodati obalom u Skagenu, ili sedeti u luci u Trondheimu ili igrati sa studentkinjama u Upsali, sad mi se eto stalno vraća misao, da je trebalo živeti, dublje, zanosnije, i ne tako brzo. Kajem se što sam tako olako odlazio. Misao na smrt, rađa misao na trag konja, koji nestaje u snegu, kad jahači odu. Sad se eto u sećanju vraćam u Skandinaviju i ostajem u njoj dugo i kad bih mogao, nikad se više iz tih hladnih krajeva ne bih vratio”.
„ A šta da ne valja? — nastavlja Crnjanski…mogao bih i u Danskoj i u Švedskoj i u Norveškoj, da živim. Pa i na Islandu.
Zatim se zagledao u sto sa jelom i upitao me: „Volite li dobar čaj, mladi gospodine? Pogledajte, ovde na stolu nema čaja a tako bi mi sada prijao, a znate najbolji engleski čajevi se prave u poslastičarnici „Babington“ na Španskom trgu u Rimu. Obećajte mi da će te doći sledeće godine...ali ne dolazite pre jeseni, znate ja se uskoro selim na drugu lokaciju isto blizu Vatikana...Ostaviću Vam adresu, Kad dolazite obavezno se javite...čekaću Vas!. Tu mora početi Vaš putopis, pre ove Hiperborejske polarne priče!"
Odgovorio sam uzbuđeno: "Biće mi veliko zadovoljstvo, gospodine Crnjanski!"
„Svuda ima dobrih ljudi! - nastavlja Crnjanski. Međutim, jedan drugi glas u meni, na to, dovikuje mi, da se varam, da sreće nema van onog mesta, gde smo proveli detinjstvo i gde smo se rodili”.
„Jan Majen i moj Srem,
Paris, moji mrtvi drugovi, trešnje u Kini,
priviđaju mi se još, dok ovde ćutim, bdim, i mrem
i ležim, hladan, kao na pepelu klada"...
Izgovorivši poslednji stih, Crnjanski je zaspao utonuvši u svoj duboki špicbergerški san sanjajući o ratu, zavičaju, lutanjima, strastvovanjima, smrti, melanholiji, prošlosti, dvojništvu, besmislu ljudskog života, veri u sudbinu i slučaj, nesigurnim promenljivim statusom stvarnosti, fantazmagoriji, priči o prošlosti, ćudljivosti sećanjima, metafori o životu kao teatru apsurda!



2. RIM


U Rimu sam 1938. godine odseo blizu Piazza San Pietro. Rim sa puno lica i još više priča i istorije... glavni grad Italije i regiona Lacio. Nalazi se na zapadu centralnog dela Apeninskog poluostrva na ušću reke Anijen u Tibar. Podignut je na sedam brežuljaka: Esqulino, Palatino, Capitol, Aventino, Quirinale, Viminale i Celio – gde se nalazi centar Rima. Prema legendi grad je osnovao Romul, potomak trojanskog junaka Eneja, 753. godine p.n.e. i danas simbol grada predstavlja Vučica koja je othranila Romula i Rema. Ovaj "večni grad" je jedinstven u svetu po stotinama muzeja, crkava, arheoloških nalazišta, galerija, spomenika i prelepih fontana.
Pogled na most Sv. Anđela i Baziliku Sv. Petra je veličanstven. Zatim podižem glavu k Suncu i udišem Rim duboko. On je čist ujutru.
Tibar protiče mirno. Sunčani zraci padaju ukoso, a blago na mesečini, koja se žuti i koja je topla, a ti zraci prodiru u grudi, kao neke prijatne strele. To je jedino Sunce koje sija i bogatašu i siromahu, i mladom čoveku, i bolesniku, i starcu. Sunce i Rim stapaju se u sećanju, u jedno. Nigde u Evropi Sunce ne sija tako. Ni na jedan glavni grad zemalja. Niti igde fontane bolje hlade i izgledaju tako lepo.
Kada je tokom letnjih meseci velika vrućina , Rimljani osveženje traže na okolnim planinama ili na moru. Možda je to jutro, u Rimu, taj mir, kojim počinje dan, zato tako vedro, jer nas čeka pritajna žalost smrti, u večeru, u Rimu, koji je najveća grobnica na svetu. To samo u Italiji ide zajedno. Samo se u Italiji, u Rimu, život i smrt, tako mešaju.



Ubrzo se, posle povratka sa Špicbergena Crnjanski preselio u Rimu preko puta tvrđave Kastel Sant Anđelo, u blizini Vatikana. Postao je dopisnik Centralnog presbiroa i ataše za štampu u jugoslovenskoj Ambasadi. U Rimu proučava kulturno, književno i umetničko blago ove zemlje. Radi u palati Borgeze u srcu Rima (čija istorija počinje još u 16. veku) a po završetku posla, ili pre ulaska u palatu, jedno od kultnih mesta za njega bila je poslastičarnica „Babington“ na Španskom trgu. 
U međuvremenu smo se dogovorili da se Crnjanski i ja nađemo upravo na tom mestu.To je engleska poslastičara, čuvena sa svojim čajem, koji je zelen kad je kineski, a boje ćilibara kad je engleski. Prozori su kod 'Babingtona' od zelenog, neprovidnog stakla. Stolovi i stočići su engleski, a na zidovima slike trkačkih konja iz Engleske. Unutra je polumračno. I velika je tišina...
Seo sam u uglu poslastičare, čekajući Crnjanskog. Ubrzo se pojavio u diplomatskom odelu sa energičnim, prepoznatljivim hodom...Odmah me je opazio.
"Stigli ste, mladi gospodine. Niste me valjda dugo čekali. Pa eto, obećao sam Vam na brodu pri putu ka Špicbergenu da ćemo se videti i evo nas u divnom Rimu. Nemam ja više ovde više nikakvih iluzija. Znate, Italija nije više samo u mom srcu, nego i mozgu. Znam Italiju. Znam i Rim...Ja sad uživam baš u toj inteligenciji Italijana, za koje sam i ja pre mislio da pevaju uz mandolinu...Ukratko: pre nego što odem iz Rima, želeo bih da saznam šta je prava sreća ljudska i zašto je tako kratka..."



"Stočići su iz 1930. godine", reče Crnjanski - a na zidovima su dve slike, portreti Izabel Kargil i Ane Marije Babington, dve engleske gospođice koje su uložile svoju ušteđevinu i 1893. godine otvorile salu za čaj i čitanje za anglosaksonsku zajednicu".
"Hoćemo li popiti čaj? "upitao me je Crnjanski.
"Naravno, gospodine Crnjanski, sa uživanjem" - odgovorio sam.
"Čaj je zaista božanstven, uživajte u njemu mladi gospodine!" - pogledao me je i osmehnuo se, nepobedivim osmehom!"
„Odlazeći kući - nastavlja Crnajnski... ja onda razmišljam, i dalje, o toj žudnji da se nekud ode, i odande gde smo najsretniji. Uvek sam imao tu želju da nestanem u daljini. Da otputujem, da napustim, da ostavim. Ne valja to – kažem samom sebi... Jedan drugi glas u meni na to dovikuje mi da se varam. I da sreće nema van onog mesta gde smo proveli detinjstvo i gde smo se rodili“.
Da, to je poslednje što ste izgovorili, na špicberškom brodu pre nego što ste utonuli u san, gospodine Crnjanski!
I pominjali ste, ako se ne varam...„Jan Majen i moj Srem, Paris, moje mrtve drugove, trešnje u Kini"...
"Hoćemo li prošetati Rimom, dok je još dan! Ja kasnije imam još neкa posla u veleposlanstvu u jugoslovenskoj ambasadi, Moram poslati još neku poštu...Zamolio bih Vas da požurimo sa ispijanjem tog divnog čaja!"
"Svakako, gospodine Crnjanski - biće mi veliko zadovoljstvo!" - odgovorio sam.
"Ja često sa obale posmatram žuti, mutni Tibar, ili slušam zvona kada sva zazvone, najpre ono sa Kapitola a zatim i sva ostala zvona - reče Crnjanski.
Kola nas voze, polako, serpentinama Kapitola. Prolazimo iznad ruševina rimskog Foruma...Svaka je ulica prazna. Nema na njoj ni Cezara, ni Cicerona, ni Antonija.



"Zapamtite ovo mladi gospodine...Rano ujutro nema ničeg lepšeg nego Rim, tada, u košulji kad zahladi. Tada dišu vrtovi. A najlepše u Italiji, su stara drveta i vrtovi... Magija Rima javlja se, vaskrsla, tek kad se zna da se odlazi. Ovo je najveća grobnica u Evropi". Sutradan se opet spremamite na čaj u ,,Babingtonu", rano ujutru!"
Za onoga, međutim, ko godinama živi u Rimu, večni grad se rastvara, kao neka utroba, kao neka provalija, u kojoj se nalazi mira samo na jednom mestu. Postoji nekoliko Rimova i svi su oni naslagani kao geološki slojevi, jedno preko drugoga, u utrobi zemlje. Ti slojevi se raspoznaju, po fosilima, kao kad se silazi u neki rudnik. Za one koji žive u Rimu, ima ih nekoliko. Naslagani su u Rimu, narodi, stoleća, varvari, skulpture, razni stilovi arhitekture, prolaznost svega. Ne mogu se svi ti Rimovi znati, ni voleti. Obično svaki zavoli, na kraju krajeva jedan. 
Neki zavole antički Rim, drugi Katakombe, treći samo Rim Michelangela. Postoji i Rim papa, Rim Napoleona, Rim romantizma, Rim Ujedinjenja, i nedavni Rim kralja Umberta I. Što se mene tiče, ja sam proučavao Rim Tiberija (ali to je specijalna manija).



Ljudska ograničenost je takva da su, u Rimu, i najveći i najčuveniji ljudi voleli samo jedan deo, kvart, kutak Rima ne mičući se odatle lako, kao što uostalom i priliči senkama. Cezar, koji je bio najbrži čovek svoga doba, provodio je ovde dan između dva reda čempresa. Car Avgust, uvek u istoj bašti. Ciceron je išao uvek u istu vilu u brdima. Neron, na svoju terasu. A u jednoj, mokroj, mračnoj, ulici, i sad još gori lukijernar apostola Pavla. I sudbina ljudi završava se u Rimu, tako, uvek na istom mestu. 
"Čak se i zalazak Sunca, u Rimu, posmatra uvek sa istog mesta, sa terase, ispod kasine ,,Valadiera“, iznad Piazza Popolo", nastavlja Crnjanski. "Tu se, u doba Umberta I skupljala gospoština tačno u isti sat dana, u svojim staklenim karucama. Sad svet dolazi u malim automobilima i taj izlazak je kod mnogih jedini dodir čistog vazduha. Ta nepokretnost Rimljana je, katkad, veličanstvena. Kardinal Gasparri, jedan od najvećih diplomata našeg vremena, šetao je, celog svog života, svaki dan, svega dva sata, u istoj aleji, svog vrta. Tako Rim ima čitav niz čuvenih dvoraca, svaki, na kraju krajeva, pamti svega jedan, kao uspomenu iz svog života. Ili, jedan prozor na njima. Ili jednu piniju, iz njihovih vrtova".



"I među fontanama u Rimu, svako zna da je jedna ,,njegova“. Rimska sirotinja je u stanju da prepozna vodu svoje fontane zatvorenim očima. A što se tiče drveća, ja sam imao u Rimu jednu ,,svoju“ piniju, koju sam mogao da vidim i sa svojih prozora. Ona stoji u vrtu, na Pinču, tačno iznad poprsja Šatobrijana. Nisam ja nju voleo sa tog razloga, nego zato, što je i leti i zimi tako zelena, da se izdaleka čini crna. Skoro svake nedelje, uzimam ulaznicu za taj park i idem da sedim tamo, posle ,,Babingtona“, pre odlaska na posao. Zazvonim na kapiju, puste me unutra, a ta pinija me čeka i pod njom, moji rukopisi iz Skandinavije, koje prepisujem u knjigu. Tu, na klupi, sedim mirno, kao da sam pred starom komandom mesta, u Trondheimu".
Zapamtite ovo, mladi čoveče..."Kad se počne stariti, jedino misao ljudska počinje da se čini uzvišena. Razmišljanja postaju važnija i od ličnog uspeha, i od lične svojine.. Ukratko: pre nego što odem iz Rima, želeo bih da saznam šta je to prava sreća ljudska i zašto je tako kratka. U svakom slučaju, znam već da stvarnost nije nimalo jednostavna. Ona dolazi i ispred i iza, sna"....
Zaustavili smo se kod terase restorana palate „Valadier“ (na Pinču iznad Trga Naroda, palatu je sagradio Đuzepe Valadier 1837.).
"Priđite mladi gospodine, ..sa ovog mesta najčešče posmatram kube Mikelanđelovo na crkvi Svetog Petra...kube Mikelanđelovo, u noći, nad Rimom, ima boju plavu, srebrnu, sferičnu. Kad zvezde počnu da trepere iznad nje, ona sa te terase izgleda kao da je sve u staklu i da će, na mesečini, zidovi da mu prsnu. Ja sedim kod 'Valadiera', satima, tako, zagledan u tu kupolu"...



"To kube Mikalanđelovo me stalno proganja, to će biti moje remek-delo! Valjda ću ga završiti za života! Ovo dobro upamtite !...Pođimo onda do mene da vidite gde živim" .
Crnjanski stanuje u kući jednog bivšeg senatora, koji leži, teško bolestan, na samrti, u prizemlju. Izdao mu je gornji sprat, koji se u Rimu naziva gospodski i u kom, većinom, stanuju stranci (il piano signorile). Sa njegovog prozora vidim Borgo i kube crkve Svetog Petra, zamisao Mikelanđela. Rimljani ga zovu la cubola.
"Popijmo još jedan čaj - uzviknu Crnjanski ali brzo nemamo još mnogo vremena! Žurim u jugoslovensku ambasadu...upravo su me zvali iz nje!"
Crnjanski poče da se smeje i veli: "Vrlo dobro. „Cubolu“ Mikelanđela mi niko ne može odneti. A pošto mi žena nije u Rimu, mogu se malo proveseliti. Treba da, što više, skijam, i da što manje sedim u sobi. Treba da idem u društvo, ali samo tamo gde su ljudi veseli".
Kad bude svršio pregled moje krvi, urina, i rendgenskih snimaka, on će mi, kaže, telefonirati.
Zatim me uzima pod ruku i prati do vrata. Otvara ih ceremonijalno i kaže: "Neka vas čuva Bog, mladi gospodine! Krenite da pišete vaš putopis...sada imate dosta materijala... i ne oklevajte! I rekao sam Vam, budite strpljivi..ne žurite! Mlad ste momak, hteli bi sve brzo i odjednom...ne može tako...morate da proživite, da odživite fotografiju vaših sećanja."




3. LONDON


London, nedelja, 25. decembar 1959. godine.
Božić u Londonu. Božićne pesme, svetlucavi ukrasi, pabovi, engleski čaj, britanska uglađenost, božićni sajmovi, uživanje na desetak klizališta na divnim lokacijama – od onoga smeštenog kod London Eyea, London Towera, Natural History Museuma pa sve do najlepšeg klizališta u Hyde Park Winter Wonderlandu.
Nakon kafe sledi šetnja do Trafalgar Squera gde se održava božićni sajam. Kolačići, pesma, nasmejana lica, punč i božićni koncerti za pravo uživanje. Totalno britanski. Gde kupiti poklone? Soho! Šetnja kroz svetlucave ulice budi posebnu blagdansku euforiju...Lovely!
A gde nakon shoppinga? Vreme je za odmor – u božićnom duhu, naravno! Londonski tradicionalni pubovi već su svima jako dobro poznati. Mesto gde se možemo opustiti uz tradicionalnu britansku hranu i vrhunsko pivo.
Hladno vreme kao što se može pretpostaviti. Londonske su ulice, takoreći, prazne. Po gde koji prolaznik u kvartu Noting hila, kvarta siromašnih emigranata iz istočne Evrope, naselje iz kojeg se iseljavaju Englezi. Iz jednog bara, prekoputa stanice „Landbrok Gruv“, izlaze podgrejani Englezi, teturajući se.
Miloš Crnjanski sa suprugom Vidom u Londonu i živi u emigraciji. Ovde radi razne poslove. Knjigovođa je obućarske radnje Helstern na Bond stritu i raznosi knjige firme Hačards na londonskom Pikadiliju, dok njegova supruga šije lutke i halјine za robnu kuću Herods. Crnjanski usput stiče diplomu Londonskog univerziteta i diplomu za hotelijerstvo i menadžerstvo.
Miloš Crnjanski je u Londonu je međunarodnog PEN-kluba koji mu obezbeđuje da se na mašini otkucaju njegovi romani.
U Londonu samo što nije počeo da pada sneg – prisetih se ulice , gde stanuje Crnjanski.



Adresa je 83, LJueen’s Court. Ulazimo u mračan hodnik i ispred lifta stoji jedna dama sa šeširom– čeka lift. Htedoh da je upitam za Crnjanskog. Iz poluprofila prepoznam gospođu Vidu Crnjanski. Predstavih joj se.
– Kakvo iznenađenje! – uzviknu ona. Miloš mi je puno govorio o Vama, očekuje Vas.
– Ja sam jutros stigao avionom iz Beograda...
– Tako… A bili su tamo neki naši zemljaci čekali isto nekog iz Beograda, a on nije stigao.... Crnjanski je pomislio da se o vama radi… Nego, hajdete unutra…
Kad gospođa Vida zazvoni na vrata broja 83, otvori ih Crnjanski. U sivom džemperu i cipelama, znatno stariji nego pre dvadesetak godina, posedele kose
– Cher Maître! – oslovih ga ponovo na francuskom jeziku.
– Tako mi je milo… Izvolite samo… Ja sam ostao da nešto završim, a Vidu sam poslao da se prošeta po čistom vazduhu….
U sobi –Crnjanski je taman kucao nešto na mašini. Rukopisi poređani po stolu, po fotelji i krevetu. Uza zid rafovi s knjigama, stvarima, paketima, odelom. Vidi se težak život u emigraciji. Do prozora šivaća mašina kojom gospođa Crnjanski zarađuje hleb: pravi haljinice za lutke i prodaje ih velikim magazinima.
Napolju, kroz prozor, pravi zimski dan. Počinje da se smrkava iako je samo četiri časa po podne.
Sedimo , Crnjanski i ja celo to popodne, pijemo engleski čaj (ovaj put iz Londona) i razgovaramo. Crnjanski, koji jedva čeka da nekoga zbuni, dobaci sa osmehom: – Danas… U Londonu?… dear Sir? Sve je zatvoreno. (Zamisliti sad ovaj usklik izgovoren sa ruliranim r). Niste u Beogradu… Uostalom, ovde se u restoranima loše jede… I Vida ne podnosi engleske restorane… Znam, ima italijanskih, ali to je koješta.



Tako ostadoh na večeri kod Crnjanskih. Jedna ispečena patka, nešto sira, kolača i crnog francuskog vina. Za budžet Miloša Crnjanskog u emigraciji, sasvim dovoljno. Posmatram ga kako polako završava svoju večeru, sedeći sve vreme na naslonu od fotelje,priča anegdote i sve ispričano sa toliko stila, jednom božanstvenom književnom prozom.
Pozdravio sam se sa gospođom Vidom oko 22 časa uveče. Za Božić, u Londonu, podzemna (i nadzemna) železnica ne radi do ponoći, kao obično, a taksija nema jer Božić je za Britance veliki praznik . Crnjanski je rešio da me otprati do podzemne železnice.
Na ovaj put Crnjanski je krenuo obučen u jedan stari zimski kaput sa crnim šeširom, posiveo od starosti,. Poštapuje se. Uhvati se za moju ruku i nasloni na nju. „Ma kud žurite, mladi čoveče?… Ko će vas stići“?… Sećam se, uvek se žurio“.„Ah, da sam u vašim godinama, nego prošlo, ostarilo se…“
Šetali smo duž Temze. Hladno je i još vetrovito, nije za šetnju ali Crnjanski insistira. Veli: „Treba se naučiti na London“.
Znate, mladi gospodine - objašnjava Crnjanski... "ja ovde pišem jednu izvrnutu autobiografsku priču.U pitanju je neki ruski emigrant umesto mene. To nema veze, ali taj je postojao, neću da mu kažem ime, jer još živi. To su stvari koje pisac radi kao u snu. On ne treba da opisuje verno, ali mora realno da govori o onome što se događalo i kako je bilo. U romanu je prisutna snaga očajanja. Život je mene terao da pišem, budila mi se želja za životom i nada u povratak u moj zavičaj! To je jedan strašan nagon koji me tera i koji stalno dovodi do ludila i čuđenja – kako to da ne možete više da živite život kojim ste pošli? The Shoemakers sam pisao u Finčliju, u predgrađu Londona 1946, 47... Veoma volim londonske obućare – pominju se u mom Romanu, jer se tu piše moj sopstveni život...sa svojom suprugom sam tada u Finčliju ,zbog ogromne nemaštine, upao u depresiju i bio veoma blizu samoubistva".
Oko 2 časa posle ponoći rastadosmo se promrzli, šetajući se Temzom...
"Zbogom, mladi gospodine, želim Vam srećan put i pozdravite mi zavičaj i zapamtite - Vratiću se ja tamo, da proživim svoj ostatak života! Zbogom!”
“Zbogom, gospodine Crnjanski!” - odgovorio sam.
Nostalgija daruje život, ali i ubija; kao, uostalom, svaka lepota, kao umetnost, kao pozorišna iluzija u kojoj se glumac uvek iznova rađa kao neko drugi, ali i uvek iznova umire, kao onaj koji bi, možda trebalo da bude. Ona je poremećaj u doživljavanju vremena i prostora; svest o prolaznosti, prokleta sposobnost da se svaki trenutak života doživi kao prošlost. A kada sve zaista postane prošlost, kada potone u taj gadan, mutan bezdan – nostalgija postaje bolest. Obično smrtonosna.



Miloš Crnjanski je 84 godine proveo u poetskom i proznom formatu. Protiv lažnosti oreola iz prošlosti i očaja stradanja u sadašnjosti. I poetski izraz je stasao u prozni, u embahade srpske književnosti.
Moć neku natprirodnu osetio je i u svojim talirima, jer gde je njih istresao iz kese, tu su zaostajale lađe i kuće su postajale nepomicne i njegove. Kretahu se po njegovoj zelji i njegovim zamislima i uskoro mu se cinilo da i kise na njih padaju, a proleca oko njih nastaju, kad on hoce i kako on hoce.
Ostao je velika seoba čitalaca. Selidba u dotad neznane krajeve istine.
 "Od sveg zivota, razmisljajuci, ostadose mu svetle u pameti i sad, samo one sjajne, ciste zvezde, i srebrne, sumske putanje nad kojima se spusta aprilska magla, kojima je projahao u prve dane svoga braka sa zenom, ziveci u onoj jednolikoj dosadi male slavonske posade, loveci lisice, a u buducnosti, samo ta bezgranična, zavejana Rusija, kuda misljase da se odseli, da bi jednom lakse ziveo i da bi se vec jednom odmorio i smirio."
“A kad se pogleda ovako u noc? Kad se stane, evo ovde, u mrak, na vratima? Kad se pogledaju sva polja u mesecini? Sva ona brda u daljini... grad, krovovi... tamo oblaci... sazvežđa... to nebo puno svetlosti? Kad se pred tim ućuti? Je li i onda kao da prolazimo bezumno... bez smisla... je li moguce da je sve to jedna bezdana praznina?”
Beskrajni plavi krug i u njemu zvezda. Kada čovekovo delo postane besmrtno.
Kao lament nad životom.
I još lutam vitak, sa srebrnim lukom!


BESKRAJAN PLAVI KRUG I U NJEMU - CRNJANSKI

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".